Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

vrijdag 21 januari 2011

Oneliners zoemen in mijn hoofd / Oneliners buzzing through my head

Een oneliner is een kernachtige, meestal geestige uitspraak die niet langer is dan één zin.
(Bron: wikipedia)

Er zoemen constant oneliners door mijn hoofd.  Bekende en grappige, uit films, liedjes en boeken, maar ook uit mijn eigen leven.  Om de één of andere reden heeft mijn geheugen een voorliefde voor oneliners.  Het registreert ze als data op een harde schijf. Ik kan er niets aan doen, het gebeurt gewoon.  Dingen die mensen gezegd hebben een dag, een week, een maand, een jaar, 2 jaar, 5 jaar, 10 of 20 jaar geleden.  Honderden zinnen blijven rondzinderen in mijn hoofd.  Alsof mijn geheugen een soort database is die alles haarfijn opslaat en continu een film afspeelt met bijhorende beelden.  Soms vind ik dat leuk; het wil soms al eens helpen bij een quiz.  Maar soms ben ik het echt beu.  Ik heb nooit echt rust.  Die beelden en zinnen worden continu afgespeeld in mijn hoofd en dat is zoooo vermoeiend. 

Soms schrikken mensen dat ik bepaalde dingen van heel lang geleden nog precies kan navertellen.  Zelf zijn ze het vaak al lang vergeten.  Soms wou ik dat ik ook kon vergeten.  Data en jaartallen onthouden, is niet zo mijn specialiteit, tenzij ik het met iets kan verbinden en het zo kan onthouden (bv de muziek in het jaar dat onze kinderen geboren zijn, kan ik altijd juist plaatsen).  Ik onthoud vooral woorden en beelden - onlosmakelijk verbonden - die als videofilmpjes ergens in mijn geheugen opgeborgen zitten.  Heel vreemd.

Ooit kocht ik het boek 'Jill, de vrouw die niets kan vergeten', het waargebeurd verhaal van Jill Price. 
Tekst op de cover: 'Ze onthoudt alles.  Het is voor haar onmogelijk om iets, wat dan ook, te vergeten... Haar herinneringen zijn net scenes uit videofilms: ze spelen constant af in haar hoofd, vooruit en achteruit, springend door de jaren, zonder dat Jill ze kan stoppen.'

Het verhaal is heel herkenbaar.  Herkenning doet deugd.  Het lucht op te weten dat je niet de enige bent wiens brein zulke vreemde sprongen maakt ;-)  Ik lees een artikel in een tijdschrift of krant ook meestal met sprongen.  Ik begin ergens in het midden, dan lees ik het einde en vervolgens begin ik van voor af aan.  Ik heb de neiging zo eerst de tekst te 'scannen' om te kijken of ik het wel helemaal ga lezen.  Maar een roman lees ik wel netjes van voor naar achter.  Ik ga nooit piepen op de laatste bladzijden van het boek.  Dan is de lol eraf, hé.

Nu terug naar de bekende oneliners. Er zijn een heel aantal blogs aan gewijd. 

Een hele bekende oneliner is :  'Houston, we have a problem.'
'Don't mention the war.' is een bekende oneliner uit Fawlty Towers met John Cleese.

Eén van mijn favoriete oneliners is : 'I used to be indecisive, but now I'm not so sure anymore.'


Humoristische oneliners: http://www.funny2.com/jokes.htm
I wondered why the Frisbee was getting bigger, and then it hit me.
If you think there is good in everybody then you obviously haven't met everybody.
If you can't convince them, confuse them.
If your feet smell and your nose runs, you're built upside down.
To err is human. To forgive is against company policy.
If at first you don't succeed, redefine success.
Failure is not an option. It's bundled with your software.
Save the whales: collect the whole set.
You have the right to remain silent, anything you say will be misquoted, then used against you.
I drive way too fast to worry about cholesterol.
Time is a great healer, but a terrible beautician.
I intend to live forever - so far so good.
Support bacteria - they're the only culture some people have.
When everything's coming your way, you're in the wrong lane and going the wrong way.
If at first you don't succeed, destroy all evidence that you tried.
A conclusion is the place where you got tired of thinking.
Experience is something you don't get until just after you need it.
For every action there is an equal and opposite criticism.
No one is listening until you make a mistake.
The colder the x-ray table the more of your body is required on it.
The hardness of butter is directly proportional to the softness of the bread.
The severity of the itch is inversely proportional to the ability to reach it.
To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research.
You never really learn to swear until you learn to drive.
I've been on so many blind dates, I should get a free dog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten