Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 11 januari 2011

Keuzes maken / Making choices

'Elk ogenblik in het leven dat je kiest, lijkt op dat moment het beste, maar achteraf bekeken is er altijd een betere keuze.' (John Hurt)

(Bron: 'Het grootste citatenboek ter wereld - 35000 inspirerende citaten'  Gerd De Ley)


Elke dag weer - van 's morgens tot 's avonds - moeten we keuzes maken.  Je wordt 's morgens wakker en je begint te denken over de dag die voor je ligt.  Voor sommigen lijkt elke dag een hoge berg die moet beklommen worden, voor anderen is de morgen het startschot voor een nieuwe dag waarin van alles te beleven valt.  Maar iedereen moet elke dag keuzes maken. 

Wat ga ik aantrekken ?  Wat ga ik eten ? Welke taken ga ik eerst afhandelen op het werk ?  Wat gaan we vanavond eten ? Op gewone dagen is dit meestal zo'n routine dat je er nauwelijks nog bij nadenkt.  We leven voor een groot stuk op automatische piloot.  Soms is dat makkelijk, want alles loopt vlot en voorspelbaar.  Soms wordt het een sleur en dan willen we wel eens wat anders.


Zelf heb ik vaak problemen met het kiezen van dagdagelijkse kleine dingen - futiliteiten in feite - vooral als het aanbod te groot is.  Zo kan ik op een vrijwel lege parking nooit goed kiezen wat nu de meest ideale plaats is, echt waar.  Tot hilariteit en lichte ergernis van man en kinderen.  En dan kan je er nog donder op zeggen dat als we uit de winkel komen, er net iemand naast ons geparkeerd staat die net dan moet uit- of instappen.  Ook kan ik nooit goed beslissen welke kleur ik nu moet kiezen voor iets bepaalds.  Of welke foto's er in mijn (digitaal) album moeten.  Of welke film ik ga kijken als er toevallig 2 goede films tegelijkertijd worden uitgezonden.  Vaak kijk ik ze dan even door elkaar en zap van de ene naar de andere.  Uiteindelijk laat ik mijn gevoel dan beslissen welke film ik verder kijk.

Allemaal luxeproblemen natuurlijk, dat weet ik wel.  Er zijn vaak keuzes te maken van een heel andere rangorde.   De aankoop van een huis of een auto is natuurlijk een moeilijkere keuze die je pas maakt na veel wikken en wegen.  Of het kiezen van een school of studierichting voor je kinderen.  En achteraf is het dan maar te hopen dat je de juiste beslissing hebt genomen.

Voor het kiezen van een reisbestemming worden meestal ook een hele rits hotels en verblijven met elkaar vergeleken en tegen elkaar afgewogen.  Iedereen wil natuurlijk graag het beste voor zo weinig mogelijk geld.  Kwestie van alles goed uit te pluizen.

Wat mij altijd bezighoudt, is waarom iemand voor die bepaalde auto of die bepaalde reisbestemming kiest.  Voor die stijl van meubels of die bepaalde kleding.  Zo was ik bv gisteren in IKEA (bij ons om de hoek) op zoek naar een relax-zetel.  Er stonden er een hele rij naast elkaar opgesteld en ik heb ze allemaal uitgetest.  Verschillende modellen, maar dan ook nog in verschillende kleuren.  Dat wordt weer een moeilijke keuze.  Maar het prijskaartje zal wel weer de doorslag geven, zoals dat meestal het geval is;-)   In zo'n winkel als IKEA loopt iedereen te kiezen, op te meten, te vergelijken en uit te proberen.  Want we willen allemaal de juiste beslissing nemen en geen aankopen doen waar we nadien spijt van krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten