Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

zaterdag 22 januari 2011

Latijnse citaten & oneliners / Latin oneliners


Zelf heb ik geen Latijn gestudeerd, maar heb daar achteraf bekeken wel spijt van.  Mijn dochter, Laura, zit nu in het 2e jaar Latijnse.  De eerste twee jaren moeten ze een berg woordenschat instuderen.  Ik probeer daar ook wat van mee te pikken.  Als doorwinterde liefhebber van het Engels, kan ik veel Latijnse woorden thuisbrengen.
Het Latijn is immers niet enkel de basis voor de Romaanse talen.  Ook de Engelse woordenschat is voor ruim de helft ontleend aan het Latijn - en het Frans niet te vergeten (1066 - Slag bij Hastings).

'Van de totale Engelse woordenschat is veel (ca. 60%) ontleend aan het Frans en Latijn. Men noemt het Engels daarom soms ook wel een brugtaal tussen de wereld van de Germaanse en die van de Romaanse talen.'  (Bron: Wikipedia)

Gezien mijn man Eddie vroeger ook Latijn heeft gestudeerd, wordt hier met de regelmaat van de klok Latijnse woordenschat over en weer afgevraagd en getest.  We maken er een spelletje of een quiz van.
Er zijn een pak Latijnse citaten die al eens opduiken in het dagdagelijkse leven of in quizzen, zoals onlangs in 'De slimste mens ter wereld' op EEN met Erik Van Looy.

Ave Caesar, morituri te salutant ! (Gegroet Caesar, zij die gaan sterven groeten u !)
Cave canem ! (Opgepast voor de hond !)
Panem et circenses. (Brood en spelen)
Veni, vidi, vici. (Ik kwam, ik zag, ik overwon)
Alea iacta est. (De teerling is geworpen.  The die is cast.)
Amor omnia vincit. (Liefde overwint alles.  Love conquers all.)
Cogito ergo sum. (Ik denk, dus ik besta.  Je pense, donc je suis. )
Mens sana in corpore sano. (Een gezonde geest in een gezond lichaam.)
Erare humanus est. (Vergissen is menselijk. To err is human.)
Tempus fugit. (De tijd vliegt.  Time flies.)

1 opmerking: