Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

zondag 26 juni 2011

HUMOR: Correct taalgebruik bij een Vlaamse Huisvestingsdienst... of niet ?


Officiële instanties ontvangen vaak brieven waarin het taalgebruik te wensen overlaat.  Hieronder volgt een bloemlezing van incorrect taalgebruik in brieven gericht aan de dienst huisvesting van een Vlaamse stad.  Uit het echte leven gegrepen (met alle respect voor de briefschrijvers).
  • Aan de ene kant is mijn vrouw in verwachting en aan de andere kant regent het binnen.
  • Mijn gezin telt vier ledematen.
  • Ik moet elke dag bevallen en daarom wordt mijn woning te klein.
  • Wij verzoeken meer gas, daar ik op 5 maart een zoon heb bijgeboren, wat me door de drukte geheel door het hoofd is geschoten.
  • De WC is bouwvallig en zodoende kunnen we daar niet langer huizen.  Als het hard waait, zijn we met levensgevaar verbonden.
  • Ik heb reumatiek en een kind van vijf jaar.  U moet er iets aan doen.
  • Ik zit uit nood in een onverklaarbare woning.
  • Ik heb vier dochters open en bloot op zolder liggen.  Komt u eens kijken die weduwe is en geen kinderen heeft ?
  • Even leg ik me bij U neder om U enkele letters toe te dienen.
  • Ruim zes jaar ben ik getrouwd met een kind van zes jaar.
  • Wilt U naar mijn bovenkamer laten kijken, want die zit vol nare beesten.
  • Ik heb zo'n last van mieren in mijn fundamenten.
  • Het vocht dringt door de muren van mijn schoonmoeder die helemaal al beschimmeld en verrot is.
  • Mijn man ligt met brongieters en mijn borsten piepen ook al.
  • Ik lig al twee weken in bed met igias, ik hoop dat ik het goed schrijf, anders denkt ge nog dat het een Poolse violist is.
  • Het vijfde kind is op komst en staat voor de deur.
  • Weleerwaarde Burgemeester ... hiermede kom ik U een aanzoek doen om Uw welwillende goedheid. Mijn woning wordt te klein want ik krijg ieder jaar een kind bij.  Daar moet U iets aan doen, want ik ben niet bij machte.
  • Mijn vochtontwikkeling in mijn huiskamer is niet meer uit te houden.
  • Mijn buurman stinkt naar gas.  Ik denk dat hij een gat heeft.
  • Wij kunnen de was niet drogen.  Mijn vrouw zit al veertien dagen met haar ondergoed omhoog en niemand die komt kijken.

2 opmerkingen:

  1. Dag Ingrid,
    Uitstekend, inderdaad ui het reële leven!
    Zonnige groeten,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, een typfout! "ui" moet zijn "uit"!!! (Lach)

    BeantwoordenVerwijderen