Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

donderdag 24 februari 2011

70's TOP 700 op JOE FM : jeugdsentiment / feeling nostalgic


De hele week worden we door JOE FM verwend met  fantastische muziek uit de jaren '70.   Ik geniet ervan, met volle teugen.  Ik weet niet waarom, maar ik heb iets met de jaren '70.  Ik was 3 jaar in 1970 en dus 12 jaar in 1979.  In feite was ik toen nog niet echt met muziek bezig in de zin van plaatjes draaien, muziek op cassettes opnemen.  Dat begon ik pas te doen in de jaren '80.  En toch ben en blijf ik verzot op de sfeer van de jaren '70.  Onbewust heb ik toch veel in mij opgenomen en daar hoort de muziek ook bij. 


De jaren '70 vielen voor mij samen met mijn onbezorgde kindertijd in de kleuter- en lagere school.  Daarom heb ik wellicht zo'n heimwee naar en vertoef ik graag in de sfeer van toen.  Zoete herinneringen.  Het was de tijd van de hippies, de Flower Power, de vredestekens, de Kickers-schoenen, de stickers met bloemen en eenden.  De jaren '70 lijken mij achteraf bekeken zo heerlijk speels en vrij.  We werden toen nog niet overladen met negatief nieuws via alle mogelijke media, of dat gevoel had ik toch.  We keken TV in zwart-wit (BRT,  TROS, NCRV, KRO, VARA, Veronica, ...) en pas later in kleur, en op de TV stond een 'distributiekaske' dat je handmatig moest bedienen.  Niks geen afstandsbediening.  Ik zat het dichtst bij de TV, dus ik was de afstandsbediening ;-)


Tot grote ergernis van mijn broer hield ik van DISCO.  Hij hield niet van 'disco-kikkers', want die naam kreeg je opgeplakt als je van DISCO hield.  In zwarte letters had mijn broer op het behang in zijn kamer geschreven: I HATE DISCO.  Ik moet er wel om lachen nu.  Ach ja, ik hoor ook graag hard rock, heavy metal, hedendaagse symphonische rock (Dream Theater, Queensryche, ...), soul, motown, klassieke muziek, Nederlandstalige kleinkunst, Franstalige nummers ...  Mijn muzieksmaak is in feite zeer uitgebreid.  Maar dance music ligt bij mij in elk geval mee in de bovenste schuif.  ABBA - ik was fan van het eerste uur, The Pointer Sisters, the Jacksons, the Bee Gees, Earth, Wind and Fire, the Rubettes, Boney M en nog veel meer 'spannende glitterpak-groepen' ;-)  Was en ben ook fan van Dire Straits, the Eagles, the Beatles, the Rolling Stones, John Denver, Neil Diamond, Barry Manilow en nog vele vele andere.  


Er is trouwens een heerlijk boek op de markt over 'de jaren '70 in België'.  Als ik door dat boek blader, maak ik een reis door mijn jeugd.  Het is net alsof de rolschaatsen, de jokari, de stickers, Fisher Technik, Monchichi, Holly Hobbie, Kermit de Kikker, enz. recht van onze zolder zijn geplukt.  Onze kinderen kijken graag samen met mij in dat boek.  Ze herkennen wel wat dingen, maar soms lachen ze ook met de kapsels, kledij, schoenen, interieurinrichting van in de jaren '70.  Tja, die brede broekspijpen, superkorte broekjes en lange sportkousen erbij, drukke behangmotieven, oranje huishoudartikelen.  Het doet me altijd glimlachen, want het was in feite wel grappig, maar it felt so good back then.  Het voelt zo vertrouwd om dat allemaal terug te zien.  Het is een zalig boek.  Ik heb ook 'de jaren '60 in België' en 'de jaren '80 in België'.  Het zijn één voor één echte aanraders.  Ook altijd leuk om cadeau te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten