Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

zondag 8 december 2013

Examens: veel succes ! / Exams: good luck !



Het is weer volop examentijd.  Wiskunde, Latijn, Engels, Frans, Duits, Fysica, Chemie, Bio, ... het moet weer allemaal in die hoofdjes gepompt worden. En dan krijg je van je tieners de volgende vragen:
- waarom moeten we dat en dat nu leren ? Dat is toch niet interessant ? En wat zijn we ermee vooruit dat we dat weten ?
- waarom beginnen de examens niet wat vroeger zodat we geen twee vakken op één dag hebben ?
- we moesten dat niet leren en toch waren er vragen over op het examen.
- ...

Wij ouders proberen hen dan te motiveren, moed in te spreken en op tijd en stond eens te verwennen met iets lekkers om te eten of te drinken.  Ik vind het bv heel belangrijk dat mijn dochter wat beweging neemt en dan liefst nog in de frisse lucht.  De hersenen hebben zuurstof nodig en op tijd even een break; een wandelingetje of touwtje springen (om zo maar iets te zeggen) sturen vers bloed en dus zuurstof door je lichaam en naar je hersenen zodat je er weer tegenaan kan. 
Maak het je studenten maar eens wijs natuurlijk. Ze zitten in hun pauze vaak liever op hun laptop bezig, en dat ontspant de geest ook wel even.  Maar om je hersenen echt wat rust te gunnen en op te laden, meot je volgens mij toch eens naar buiten en wat bewegen.

Ach ja, ik wil hier niet de moraalridder spelen.  Het werkte in elk geval voor mij vroeger. Ik ben dan ook een buitenmens in hart en nieren.  Maar toch. Ik wil het mijn kinderen ook meegeven.  Dit is een andere generatie, maar beweging en frisse lucht hebben we allemaal nodig om goed te kunnen functioneren. Toch ?

1 opmerking:

  1. Inderdaad, moeilijk om het hen wijs te maken dat je beter buiten frisse lucht opdoet om te pauzeren ipv even op die tablet, pc,..... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen