Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 17 december 2013

Loslaten (prachtig gedicht van Nelson Mandela)


Foto: gedicht voor deze dag....

LOSLATEN 

om los te laten is liefde nodig.

loslaten betekent niet dat het me niets meer uitmaakt,
het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.
loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer,
het is het besef dat ik de ander ruimte geef,
loslaten is niet het onmogelijk maken,
maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties,
loslaten is machteloosheid toegeven,
hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb,

loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of 
de schuld te geven,
het is het jezelf zo goed mogelijk maken

loslaten is niet zorgen voor maar geven óm,
loslaten is niet oordelen maar de ander toe te staan mens te zijn,
loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen

loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien

loslaten is niet ontkennen maar accepteren,
loslaten is niet alles naar mijn hand zetten maar elke dag nemen zoals die komt,
en er mezelf gelukkig mee prijzen,
loslaten is niet anderen kritiseren of regulieren,
maar te worden wat ik droom te zijn,

Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
Maar groeien en leven voor de toekomst,

Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

Nelson Mandela

Loslaten


Loslaten betekent niet je niet meer betrokken voelen,
maar ik kan het niet voor een ander doen.


Loslaten is niet mijzelf losmaken,
maar het besef dat ik een ander niet kan besturen.


Loslaten is niet een ander wat toestaan,
maar hem laten leren door ervaren.


Loslaten is machteloos toegeven,
want het resultaat is niet van mij afhankelijk.


Loslaten is niet een ander willen veranderen of hem de schuld geven,
maar het beste van mijzelf maken.


Loslaten is niet meer zorgen voor,
maar zorg hebben om.


Loslaten betekent niet meer vasthouden,
maar steunen.


Loslaten is niet oordelen,
maar anderen de kans geven zichzelf te zijn.


Loslaten betekent niet meer alles willen regelen,
maar anderen de kans geven de werkelijkheid onder ogen te zien.


Loslaten betekent niet ontkennen,
maar aanvaarden.


Loslaten betekent niet langer willen scheiden of twisten,
maar eigen tekortkomingen zoeken en verbeteren.


Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten,
maar elke dag nemen zoals die komt en daar plezier in hebben.


Loslaten is niet iedereen bekritiseren en bedisselen,
maar proberen te worden waarvan ik droom.


Loslaten is niet het verleden betreuren,
maar groeien en leven naar de toekomst.


Loslaten is minder angst en meer liefhebben.


Nelson Mandela
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten