Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 20 september 2011

Nieuw ! Extra ! Super ! Solden ! Koopjes ! - Pas op voor misleidende reclame en oneerlijke verkoopspraktijken !

Wordle: Reclame slogans

In de middelbare school moesten we voor het vak economie ooit een onderzoek doen naar bedrieglijke, misleidende reclame.  Ook de inrichting van een supermarkt is niet lukraak, maar heel goed uitgekiend.   Altijd - waar en wat je ook koopt - zijn er slimme marketingmensen aan het werk geweest om alles aan de man te brengen. 

Woorden als 'Extra', 'Super', 'Nu nog krachtiger', 'Verbeterd' of 'Nieuw' moeten de aandacht trekken en mensen overhalen tot het kopen van het product.  Wij, als consument moeten voortdurend op onze hoede zijn.  Voor een pak koekjes of een pot choco is het nu  niet zo van belang.  Maar wel bij grotere aankopen, zoals een auto, meubels, een nieuwe TV, fototoestel of pc, enz.  Je kan best producten en prijzen vergelijken, al is dat vaak heel moeilijk.  Het moeten exact dezelfde producten zijn, want je kan nu eenmaal geen appelen met peren vergelijken.  Probeer bv maar eens de verschillende pakketten van Belgacom, Telenet, Base te vergelijken.  Dat is geen simpele opgave.

En wat te denken van verkoop aan de telefoon ? Persoonlijk vind ik dat te opdringerig en ik heb er dan ook een hekel aan.  Ik zal de operatoren nooit afsnauwen, tenslotte doen die mensen maar hun job.  Maar ik vind die ongevraagde telefoontjes om dit of dat te kopen een inbreuk op mijn privé-leven.  De meeste mensen hebben zich wellicht ooit laten verleiden door mooie beloftes en er nadien vaak spijt van gekregen.  Ik ook.  Door schade en schande wordt men wijs, zeggen ze.  Dat is zo, maar hoe minder schade en schande, hoe minder kopzorgen, hoe liever ik het heb.

Om zo weinig mogelijk 'fouten' te maken, kan je eindeloos blijven vergelijken en informatie opzoeken.  Op een gegeven moment hak je dan toch een knoop door ... en dan blijkt het nadien toch een vergissing te zijn.  Je hebt de verkeerde beslissing genomen en je kan het niet terugdraaien.  Dat is om 'je kas op te vreten'.  Je voelt je bedrogen en hebt het vervelende gevoel dat de verkoper je achter je rug uitlacht of genoegzaam in zijn handen wrijft.  Zo van 'die is er mooi ingetrapt'.  Althans ik toch ;-(

Zo'n slechte ervaring bezorgt de gedupeerde vaak slapeloze nachten, veel gepieker en zelfverwijt.  Tenslotte groeit ons geld niet aan de bomen, toch niet voor de meesten van ons.

Ach ja, als we het op voorhand hadden geweten, he, dan hadden we het niet gedaan.  Maar gedane zaken nemen vaak geen keer.  En we hebben nu eenmaal geen glazen bol.  Helaas.  Het leven zou soms veel makkelijker zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten