Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 29 maart 2011

Boek 'Duizend schitterende zonnen' / Book 'A Thousand Splendid Suns' - Khaled Hosseini

Ik heb al veel boeken gelezen in mijn leven: spannende, ontroerende, grappige, griezelige, ... maar weinigen waren zo aangrijpend, schokkend en ontroerend als 'Duizend schitterende zonnen'. Het relaas van twee meisjes die opgroeien in het door oorlog geteisterde Afghanistan doet je naar adem happen.  Je houdt niet voor mogelijk wat voor triest en schrijnend lot hen beschoren is.  Onmenselijk en voor ons totaal ondenkbaar.

De levensverhalen van beide meisjes/vrouwen kunnen niemand onberoerd laten.  Van uithuwelijking aan een veel oudere, gewelddadige man tot misbruik en complete vernedering.  In het kader van de Afghaanse oorlogen en vervolgens de opkomst van het tirannieke regime van de Taliban hoeft het geen uitleg dat de vrouwen volledig gedegradeerd werden en geen rechten meer hadden. 

Dit boek laat me nooit meer los.  Het is soms zwaar te verteren kost, maar het is geen fictie.  Dit is helaas de trieste realiteit van vele vrouwen.  Ik word hier zo kwaad van en tegelijk heel droevig.  Het idee dat vele meisjes en vrouwen dit allemaal moeten meemaken.  Kunnen wij dan enkel machteloos toezien ?  Het maakt me zo woedend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten