Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

vrijdag 13 mei 2011

Opgeruimd en afgewerkt ... lucht op en werkt bevrijdend !

Loop jij ook constant rond met zoveel plannen in je hoofd ?  Dingen die je wil doen of dingen die je moet doen ? De kleerkasten van de kinderen moeten hoognodig eens uitgemest worden.  Ze groeien toch zo snel overal uit.  De woonkamer of slaapkamer moet eens opnieuw geschilderd worden.  De stapels foto's moeten geordend en ingeplakt worden.  Of je wil al zo lang eens een digitaal foto-album maken.  Je wil of moet een tekst of verhaal schrijven, maar je stelt het altijd uit.  De haag moet dringend een snoeibeurt krijgen.  Of de auto is dringend aan vervanging toe.  Je wil al zo lang eens een etentje plannen, maar het komt er maar niet van.  En ga zo maar door.

Een mens heeft altijd zo veel dingen te doen, te regelen en te organiseren.  Vaak stellen we allerlei dingen uit omdat het een extra inspanning vraagt.  Uiteindelijk stapelen de plannen en taken zich op en zitten we tegen een enorme berg aan te kijken.

Als we eerlijk zijn, zitten er veel luxeproblemen tussen.  Dus, we kunnen al meteen een heleboel relativeren.  Maar toch geraken we graag vooruit in plaats van steeds ter plaatse te blijven trappelen.  En dan heb je een goede organizer nodig, iemand in huis die de kar trekt en initiatief neemt.

Eens je dan begonnen bent met een taak en de kop eraf is, dan zie je het vaak vooruit gaan.  Het resultaat geeft meestal zo'n heerlijk gevoel van voldoening.

Opruimen bv geeft zo'n heerlijk 'opgeruimd' gevoel achteraf.  Het werkt bevrijdend.  Het creëert ruimte, letterlijk maar ook figuurlijk in je hoofd. 

Dingen organiseren en regelen geven ook veel voldoening, allez, mij toch.  Zowel professioneel als privé ben ik een echte organizer.  Ik houd er echt van.  In Nederland hebben ze een mooi woord voor mensen die graag van alles regelen: een 'regeltante' of 'regelneef'.
Laat ik mezelf dan maar een regeltante noemen.  Als mensen me om advies of hulp vragen op het werk of privé en ik kan ze helpen, dan voelt dat zo goed.  Ik voel me echt een soort 'ombudsvrouw' die dingen organiseert, regelt en in orde brengt.  En ik doe dat ook met veel plezier. Ook zoek ik graag naar een efficiënte oplossing voor een probleem. 

Misschien wat tips om van start te gaan met taken die je altijd maar uitstelt:
  • begin klein.  Begin met een bepaald deel en werk zo deeltje per deeltje af.  Zo schrikt het werk niet af en blijft het overzichtelijk. (bv begin met het inplakken van de foto's van een bepaalde vakantie, of van een bepaald thema)
  • begin onverwachts, zo'n beetje tussen de soep en de patatten.  Dan ben je toch alvast begonnen, niet met de intentie om alles ineens af te werken, maar voor je het weet, is de taak toch afgewerkt.  Dat werkt altijd bij mij.  Je fopt jezelf als het ware, maar het helpt wel.
  • gebruik een checklist. Taken kunnen afvinken, geeft een heerlijk voldaan gevoel.
Er zijn intussen al veel boeken op de markt over organiseren en opruimen.  Onderstaande boeken staan in mijn boekenkast en ik vind ze echt de moeite waard.  Aan theorie ontbreekt het me niet.  Ook plannen en organiseren, dat lukt me prima.  Nu het opruimen nog.  Een groot probleem is dat we te veel boeken in huis hebben.  Laat ik maar eens dringend werk maken van die gesloten boekenkast waar ik al zo lang van droom.  Wat je niet ziet staan, geeft ook geen rommelige indruk.  Dus, dat is mijn volgende plan: boeken opruimen en een gesloten boekenkast kopen ;-)

'Mijn methode voor een opgeruimd leven.' (Sien De Clerck, Standaard Uitgeverij)
'Veel te doen, weinig tijd ? Meer kwaliteit van leven door een andere aanpak' (Denise Hulst, Spectrum Uitgeverij)
'Weg die troep. 700 tips voor een opgeruimd huis.' (Donna Smallin, Uitgeverij Aramith, Haarlem)
'Alles op orde.  De practische gids om je huis, je werk en je leven perfect te organiseren.' (Lissanne Oliver, Deltas Uitgeverij)
'Vrolijk huishoudenDoorbreek de dagelijkse sleur met de Huishoudcoach.' (Els Jacobs, Uitgeverij Forte)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten