Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

woensdag 17 november 2010

Soms zou ik kunnen huilen om zoveel dingen / Sometimes I feel like crying over so many things ...


Nieuwpoort (Belgische kust / Belgian coast)
© Ingrid Poppeliers


Soms zou ik kunnen huilen.  Om dingen die gebeuren.  Om dingen die gebeurd zijn.  Om het verlies van degenen die we zo liefhadden.  Om zoveel onrecht en ellende dichtbij en ver weg, overal in de wereld.  Om kinderen die sterven door honger, ziekte of geweld.
Het leven is niet altijd makkelijk voor hoogsensitieve mensen.  Wij voelen alles haarfijn aan.  Onze zintuigen zijn superscherp afgesteld en filteren weinig.  Beelden, geluiden, geuren, mooie teksten, ontroerende muziek.  Het is vaak een hele opgave om in zoveel detail te leven.  Hoogsensitief zijn, is soms een vloek, soms een zegen.  Maar het kost alleszins veel energie.

Zo kan ik bv niet onverschillig blijven bij het zien van zoveel onrecht en onrechtvaardigheid.  Ik kan  mijn ogen niet sluiten en me afzijdig houden.  Ik stel me constant vragen over hoe de maatschappij en de wereld  nog zullen evolueren.  Welke toekomst krijgen onze kinderen in een wereld waarin we overladen worden door altijd maar meer en zogezegd beter ?  Wat met het milieu en de natuur ?  Wat met het alsmaar duurder wordende leven ?  Is er nog een weg terug ?

Ik erger me vaak aan statistieken.  Zelf heb ik nooit het vak 'statistiek' gehad op school (schijnt een buisvak te zijn).  Nu ja, ik vind gemiddeldes en veralgemeningen altijd misleidend.  Je telt toch ook geen appels op bij  citroenen en neemt daar het gemiddelde van ?

Soms heb ik er maar één woord voor.  Domme, domme statistieken.  Er worden dan berichten de wereld ingestuurd, die kant noch wal raken. 'Dé Belg heeft de crisis goed overleefd.  Hij kan weer meer sparen en gaat weer meer op reis.' 

Dat steekt veel mensen een dolk in het hart. Want meer en meer gezinnen kunnen de eindjes hoe langer hoe moeilijker aan elkaar knopen.  Zo'n 16% van de Vlaamse kinderen leeft in een gezin met een inkomen onder de armoedegrens (!!)  Zelfs de banken met hun slogans 'we hebben het voor u' zijn blijkbaar van plan om vanaf 1/12/2010 je bankrekening te blokkeren als je meer dan een maand in het rood staat.  Enerzijds is het goed dat mensen zo beschermd worden tegen een te zware schuldenlast.  Anderzijds geloof ik niet dat banken altruïstisch zijn. Getuige daarvan de dossierkosten e.a. kosten die ons jaarlijks aangerekend worden zonder dat daarvoor enige objectieve reden bestaat.  Kinderbijslagfondsen hebben veel meer administratief werk en vaak veel complexere dossiers, en hiervoor worden nauwelijks of geen kosten aangerekend.

De prijzen van de brandpolissen gaan weer stijgen na de wateroverlast van het voorbije weekend.  Autoverzekeringen, taxen, de prijzen van consumptiegoederen stijgen gestaag maar zeker.  Hoe moet de gewone man in de straat nog overeind blijven op de duur ?

Verder slaan de reclameboodschappen ons om de oren met Christmas Shopping hier en ginder.  Een enorm aanbod van kerstversieringen, cadeautjes en hebbedingetjes.  Laten we ons bewust zijn van de overdaad en weelde en dat dat niet voor iedereen zo is.  Onze westerse cultuur is er één van wegwerpconsumptie en verspilling.  We hoeven echt niet altijd de laatste nieuwe gadget te hebben, toch ?  Laten we het goede voorbeeld geven aan onze kinderen.  Ze moeten beseffen dat het niet 'normaal' is dat je een laptop en een TV op je kamer hebt, de laatste nieuwe GSM, een Wii, Nintendo en wat weet ik nog meer.

Het kan best wat soberder allemaal.  Back to basics.  Geniet van de lucht en de zon, bossen en wouden, velden en weilanden, rivieren, zeeën en oceanen.  Onze blauwe planeet is zo mooi in al zijn pure eenvoud.

Laat ons zuiniger omspringen met de aarde en milieubewust leven.  De aarde moet nog vele eeuwen mee.  Voor onze kinderen en de kinderen van de toekomst.


Let's not completely destroy our planet and protect our environment as much as possible. For the sake of our children and the children of the future.

Als je de kans hebt, moet je zeker eens de BBC DVD-reeks 'Planet Earth' bekijken.  Adembenemend mooi.

If at all possible, you should really watch the BBC DVD-series 'Planet Earth'.  Absolutely awesome.

1 opmerking:

  1. Hoi Ingrid, je hebt gelijk hoor, als je het nieuws bekijkt of kranten leest, wordt je depressief ! Maar toch proberen optimistisch te blijven, zeker al voor de kinderen. En zoveel mogelijk doen voor anderen, al zijn het kleinigheden. Ik geef maar enkele voorbeelden : ik composteer in eigen tuin (voor het milieu) en voeder de vogels. En ik heb 10 kaarten gemaakt voor het Kinderkankerfonds....

    BeantwoordenVerwijderen