Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

zaterdag 24 oktober 2009

Gewoon maakt ook gelukkig


A THING OF BEAUTY IS A JOY FOREVER (John Keats)
A thing of beauty is a joy forever: Its loveliness increases; it will never p
ass into nothingness; but still will keep a bower quiet for us, and a sleep full of sweet dreams, and health, and quiet breathing...

Wees blij met wat je hebt i.p.v. altijd na te jagen wat je niet hebt
KEEP IT SIMPLE !

Nu de winkels hun voorraden weer aanvullen met het zicht op de feestdagen, moet me toch iets van het hart. Ten eerste vind ik het, zoals elk jaar, absurd hoe vroeg de kerstartikelen uitgestald worden. Gisteren zag ik in de Dreamland mensen met karretjes volgeladen met speelgoed. Hoe groter de dozen, hoe beter, zo leek het wel. Gisteren kon je kortingsstickers kleven en vandaar waarschijnlijk de grote toeloop. Ik zag ouders en grootouders met Sintbrieven, volgekleefd met de wensen van hun kinderen en kleinkinderen.

Het stak me tegen, echt waar. Hoeveel van het speelgoed dat in de karretjes lag, zal in het begin leuk en boeiend zijn en daarna verdwijnen in de hoop speelgoed. Zoals dat in zovele gezinnen het geval is. Ik geef toe, ook bij ons. Hoewel er bij ons toch veel gespeeld wordt met de Playmobil en de gezelschapsspelletjes. Ik hoop bij andere kinderen ook. En toch krijg ik het vervelende gevoel van onrecht niet uit mijn hoofd gezet. Waarom hebben wij zoveel ? Waarom krijgen onze kinderen zoveel ? Waarom hebben wij keuze uit zoveel ? En waarom kopen sommigen alles wat ze maar willen en kunnen ze dat nog betalen ook. Terwijl anderen zo uit hun doppen moeten kijken.

Waar je ook gaat, er is een overaanbod. Een overaanbod aan speelgoed, maar evengoed aan voedselwaren, decoratiemateriaal, ... Dat begint me soms tegen te steken. Miljoenen mensen ter wereld hebben geen of amper eten. En wij hebben hier zo'n luxe. En wat met het toenemend aantal mensen dat ook in België amper of niet meer kan rondkomen ? Want dat de armoede hier ook oprukt, daar kan je niet naast kijken.

Kunnen we niet allemaal met wat minder ? De consumptiemaatschappij is een wegwerpmaatschappij. Een nieuwe GSM kopen omdat je oude niet meer 'in' is, niet omdat die kapot is. Handtassen kopen opdat ze bij je outfit zouden passen, niet omdat je ze echt nodig hebt. Ik heb het graag allemaal wat meer 'basic'. Doe mij maar GEWOON. Daar voel ik me nog het beste bij. En wat Kerstmis en zo betreft. Al die cadeautjes, is dat echt wel nodig ? Vooral die hele dure ? En al die nieuwe feestkleding ? Hebben we echt niets moois in onze kast hangen, of willen we gewoon niet onderdoen voor de anderen ?

Heel veel mensen zien op tegen de kerstdrukte en het kopen van cadeautjes. Hoeveel cadeautjes worden naderhand niet op Ebay doorverkocht ? Dat is toch te gek voor woorden ? Waarom houden we het allemaal niet wat eenvoudiger ? Gewoon gezellig samenzijn, gezelschapsspelletjes doen en geen overdreven feestmaaltijden. Het is toch allemaal maar veel schone schijn, vind ik persoonlijk. Een centje of klein cadeautje voor de Nieuwjaarsbrieven, dat moet kunnen. En voor de kindjes een klein cadeautje voor onder de kerstboom. Dat heeft zeker en vast z'n charme. Maar moet het altijd zo'n overdaad zijn ? Ik vind van niet.

Ik heb ooit eens een boek gekocht en dat heet heel toepasselijk:
'GENOEG, meer geluk met minder' van John Naish. Ik betrap me er ook vaak op dat ik iets koop (vooral dan boeken en scrapmateriaal) vooraleer ik echt goed heb overwogen of het wel echt nodig is. Het boek 'GENOEG' inspireert me echt om in het vervolg langer na te denken.

Of zoals mijn vader vroeger altijd zei: 'Het verkrijgen van de zaak is het einde van het vermaak.' Dat heeft hij niet zelf verzonnen, maar het klopt wel heel vaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten