Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 1 november 2011

Allerheiligen - Allerzielen: Herinnering aan mijn vader / All Saints' Days - All Souls' Day: In Loving Memory of My Father

Allerheiligen.  Niks geen druilerig, mistig herfstweer, maar wel een zacht heerlijk zonnetje.  We brengen straks een bezoekje aan het graf van mijn grootmoeder en grootvader in Turnhout.  Daarna gaan we naar het graf van mijn vader, even dag zeggen.  Dat doen we niet alleen met Allerheiligen-Allerzielen, maar toch.  Noem het 'traditie', een gewoonte, maar één waar ik graag aan houd.  Voor mezelf, maar ook voor onze kinderen.  Een kerhof bezoeken, is voor mij geen verplichting noch verschrikking.  Integendeel, het geeft me rust. 

Mijn dorp in de Kempen
Mijn vader ligt op het kerkhof in Zoersel, het dorp waar ik opgroeide en waar mijn moeder nog steeds woont.  Als ik mijn vaders graf bezoek, wandel ik ook altijd eens langs de graven van oude bekenden;  vrienden en kennissen van mijn vader en mijn moeder, buren, speelkameraadjes en andere mensen van in onze straat en onze wijk, ...  Het is een wandeling doorheen de herinneringen aan mijn kindertijd en mijn jeugd.  En dan denk ik 'waar is de tijd ?' En dan denk ik ook 'papa, ik had je nog zoveel willen vragen'. 'Je had nog zoveel moeten meemaken, onze kinderen zien opgroeien en je levensverhaal schrijven.  En nog zoveel meer. Maar het heeft niet mogen zijn. Helaas.'

Toen mijn vader pas gestorven was, vond ik dit boek in de boekhandel: 'Ik had je nog zoveel willen vragen' van Alexander Levy.  Dit is het beste boek dat ik ooit heb gelezen over hoe je de dood van je ouders verwerkt.  Heel treffend, aangrijpend en ontroerend, maar vooral ook heel herkenbaar.  Het geeft je steun en troost.  Een echte aanrader.
Ook de boeken van Manu Keirse bieden veel steun en troost als je iemand dierbaar hebt verloren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten