Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

maandag 22 augustus 2011

Meer energie en gezonder door minder suiker / More energy and healthier by cutting down on sugar


Heerlijk sappig zomerfruit - vol vitaminen
(blauwe bosbessen : de beste anti-oxydanten !)
© Ingrid Poppeliers
Een aantal weken geleden nam ik een besluit.  Ik wilde proberen af te geraken van mijn drang naar zoet en een paar kilootjes kwijtspelen.  Zoals ik altijd doe, zocht en vond ik ook nu mijn heil in boeken en op websites.  Ik leerde heel veel bij over de werking van snelle en trage suikers, snelle en trage koolhydraten, verkeerde en juiste vetten en het belang van volwaardige eiwitten.

Resultaat van mijn nieuwe levenswijze: ik lust geen cola meer (!!!), eet vrijwel geen koekjes meer, eet geen witte pasta meer, maar wel bruine, eet veel minder brood, ik doe welbepaalde oefeningen en drink ook veel meer water.  Ik voel me fitter en gezonder, maar vooral ook veel evenwichtiger en rustiger.  Ik zit gewoon veel beter in mijn vel.  Suiker werkt echt verslavend: hoe meer je ervan eet, hoe meer je ernaar snakt. 

Niet dat ik hele dozen koeken at, maar ik at wel geregeld iets zoets.  Daar heb ik nu veel minder behoefte aan.  Nooit gedacht dat me dat zou lukken.  Alleen heb ik moeite om van fruit af te blijven.  Nu zul je zeggen, fruit is toch gezond.  Dat is het zeker, maar te veel fruit geeft veel snelle suikers, waardoor je ook weer veel suikerinput hebt.  Met 2 stukken fruit per dag kom ik echt niet toe, hoor ;-)

Deze drie boeken heb ik volledig doorgespit en heel veel van opgestoken:
- 'Sterker dan suiker - bevrijd jezelf van je suikerverslaving' (Sonja Kimpen)
- 'Het wasborddieet' (David Zinczenko)
- 'Het wasborddieet voor vrouwen' (David Zinczenko)


Onderstaand artikel is ook zeker het lezen waard.

(Bron: http://bop.vgc.be/tijdschriften/wablieft/wab653/Wa653sam.txt)

'Suiker is een drug - Vergif voor je lichaam
Onderzoekers zijn er zeker van. Niet vet maar suiker maakt ons op de lange duur ziek. Onderzoekers vinden daar steeds meer bewijzen voor.
We eten allemaal ook te veel suiker. Dat zijn niet de klontjes in onze koffie of thee. In bijna al onze voeding zit suiker. We eten per jaar ongeveer 40 kilo suiker. We doen dat zonder het te weten. In bijna alle voeding uit de supermarkt zit extra suiker.
Bedrijven voor voeding doen die suiker erbij. Mensen lusten hun eten dan liever. Kijk maar eens op het etiket van een fles ketchup, een potje yoghurt of een pot appelmoes.


Verpakking
Op elke verpakking staat een lijst met stoffen. Die zitten in het eten. Meestal staan koolhydraten bovenaan. Groenten, vruchten en aardappelen zijn koolhydraten. Suiker is er ook één. Het is er wel ééntje van de slechte soort.


Verslaafd
Dikwijls staat op de verpakking: 'koolhydraten, waarvan suikers...'.
Die suikers zijn erbij gevoegd. Groenten en fruit hebben hun eigen suikers. Die zijn wel gezond. De extra suikers zijn dat niet. Het is witte suiker. Die heeft geen waarde meer voor onze voeding. Alle goede dingen zijn eruit gehaald. De suiker heeft wel invloed op onze gezondheid. En het is een drug. Je kan er vlug verslaafd aan geraken.


Meer dan een dikmaker
Te veel suiker maakt dik. Het is ook slecht voor de tanden. Dat weten de meeste mensen wel. Maar suiker is nog veel gevaarlijker dan dat.


Wat kan je ervan krijgen?
- Suiker doet je bloeddruk stijgen
- Suiker verbrandt in je lichaam. Dat geeft te veel warmte. Dat is slecht voor belangrijke stoffen in je lichaam.
- Suiker geeft op de lange duur stress
- Je geheugen en nadenken werken minder goed
- Je wordt rusteloos. Of je voelt je vlug moe.
- Je geraakt ervan in de put
- Je krijgt gemakkelijk ontstekingen
- Suiker verstoort je slaap
- Je wordt er vermoeid en slecht gezind van. Je hebt nog in weinig zin.
- Kinderen worden onrustig en te actief
- Suiker maakt je leven korter


Veel suiker eten, is iets wat je beter vermijdt. Ben je toch veel suiker gewoon? Dan is stoppen moeilijk. Maar het kan. Je lichaam wil wat je gewoon bent te eten. Stop je met suiker eten? Dan heeft je lichaam ook geen suiker meer nodig. Na 8 weken heeft je lichaam weer zijn goede evenwicht.


Wat kan je eraan doen?
- Eet geen suiker meer (of toch veel minder)
- Doe honing in plaats van suiker in je thee
- Drink geen frisdranken
- Drink geen zoet aperitief voor het eten
- Eet vers en gezond
- Eet tijdens elke maaltijd eiwitten (vlees, vis, kaas, soja,...)
- Krijg je honger tussen de maaltijden? Eet dan een appel, noten of groenten.
- Vervang wit door bruin in rijst, pasta en brood
- Heb je toch een zoete stof nodig? Gebruik dan bruine rietsuiker.


Een leven zonder suiker
Suiker eten doet verlangen naar suiker. Daar zit het probleem bij velen. Een leven zonder suiker heeft wel veel voordelen.

- Je zoekt geen troost meer in zoet gebak, chocola, ijs of alcohol
- Je hebt meer energie
- Je wordt rustig
- Je wordt minder ziek
- Je huid en je haar worden gezonder
- Je slaapt beter
- Je krijgt minder vlug ontstekingen en schimmels
- Je smaak wordt beter. Je geniet terug meer van je eten.


Wat doet suiker?
De alvleesklier regelt de suiker in ons bloed. Dat doet ze door de stof insuline af te geven aan het bloed. Insuline doet je lichaam de suiker verbruiken. Eet je te veel suiker? Dan verbruikt het lichaam niet alle suiker. Die wordt dan opgeslagen als vet.  De alvleesklier moet dan veel harder werken. Ze geraakt overbelast.
Zo gaat de suiker in je bloed op en neer. Je lichaam voelt dat. Je benen voelen moe aan. Je voelt je duizelig. Je krijgt hoofdpijn. Je lichaam wil eten. Dat gevoel noemen we geeuwhonger. De meeste mensen nemen dan iets zoet. Daar gaat het slechte gevoel het snelst mee over. Maar dat maakt het alleen maar erger. Het werkt maar even. De beste oplossing is geen suiker of wit meel meer te eten.


Een ander probleem zijn gaatjes in de tanden. In onze mond leven bacteriën. Die lusten heel graag suiker. De bacteriën zetten die suiker om in zuur. Dat zuur tast de tanden aan. Zo krijg je gaatjes.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten