Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

zondag 24 juli 2011

De zomerse 'hondsdagen' : waar zijn ze gebleven ? / Dog Days of Summer : Where have they gone ?

Hond Encoff in Sens du Sud - Torgny
© Ingrid Poppeliers

Het zomerweer is de laatste dagen en weken ver te zoeken in België.  Op sommige dagen regende het 'cats and dogs'.  Nochtans zou het in de periode tussen 20 juli en 20 augustus hoogzomer moeten zijn.  Deze dagen worden ook wel 'de hondsdagen' genoemd.  Hittegolven zouden veelal in deze periode voorkomen.

De term 'hondsdag' vindt zijn oorsprong in een astronomisch gegeven, als dag in de periode van de hondsdagen. Echter, vanwege het karakter van de hondsdagen als typisch warmste periode van de zomer, zijn er bijkomend ook meteorologische betekenissen ontstaan.

In Nederland duidt men met 'hondsdag' wel eens informeel een hete dag aan, typisch voor de periode van de hondsdagen. Het is echter geen gedefinieerde meteorologische term. Men gebruikt bij het KNMI de term tropische dag voor een dag waarop de maximumtemperatuur 30°C of meer bereikt.

In België gebruikt het KMI het begrip 'hittedag', met dezelfde betekenis als tropische dag in Nederland. Echter, in België gebruikt men de term 'hondsdag' eveneens, voor een dag waarop ten eerste de minimumtemperatuur 18,2 °C overschrijdt en ten tweede de maximumtemperatuur 29,6 °C overschrijdt. Deze temperaturen moeten gemeten zijn in Ukkel bij het KMI.

De dagen van omstreeks 20 juli tot rond 20 augustus worden de hondsdagen genoemd. In deze periode, die soms ook wel iets eerder of later begint, komt de heldere ster Sirius van het sterrenbeeld de Grote Hond gelijk met de Zon op. Zodoende is Sirius (volgens de Griekse mythologie de hond van de jager Orion) niet te zien. Toen Orion stierf kreeg hij met zijn hond Sirius een plek aan de hemel.


De periode van de hondsdagen is het hoogtepunt van de zomer, de hoogzomer... Veel mensen associëren de hondsdagen met de aanwezigheid van veel insecten, met name muggen en vliegen. Ook kunnen verse voedingswaren, denk aan melk en vlees, gedurende deze periode eerder bederven.

(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdagen)

Nu we toch over honden bezig zijn, hierbij nog een grapje als afsluiter.

Honden denken: deze mensen geven me te eten, ontvlooien me, geven me een mand en aaien me; het moeten wel goden zijn.
Katten denken: deze mensen geven me te eten, ontvlooien me, geven me een mand en aaien me; ik moet wel een god zijn.


(Bron: scheurkalender 'De Druivelaar')

1 opmerking:

  1. Mooie tekst Ingrid, alhoewel, die mop is bij ons toch omgekeerd : ons hondje Flo denkt dat wij haar moeten bedienen !!! Flodderen, strelen, dragen, spelen,voederen...... :)))) En dat noemen ze dan een "hondenleven" !!
    Groetjes Enny

    BeantwoordenVerwijderen