Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

dinsdag 8 december 2009

Zin en onzin van (dure) kerstcadeaus

De Sint is nog maar net het land uit of overal duiken de kerstlichtjes en -versieringen op in de straten. Wel gezellig en sfeervol nu de dagen zo kort zijn en er dagen zijn dat het amper licht wordt. Soms heb ik ook wel zin om een winterslaap te houden, net zoals de egels, beren en nog heel wat andere diersoorten. Lekker opgekruld onder een warm donsdeken, behaaglijk en knus. Snug as a bug. Maar een mens houdt helaas geen winterslaap. Toch voel je dat je in een soort winterregime komt. Ons bloed wordt dikker en we eten wat steviger, dat geeft ons bescherming tegen de komende winterkou.

Het is volop examenperiode voor de studenten, maar de kerstperiode is dus ook al ingezet. Reclamefolders prijzen allerlei dingen aan die je zou kunnen vragen als geschenk. 'Het ideale kerst- of nieuwjaarsgeschenk' staat er vaak bij. Maar hebben we dat allemaal wel echt nodig ? Het zijn vaak gecreëerde behoeftes. En vaak niet eens nuttig of nodig. Vaak geschenkjes voor bij op de hoop te gooien, of op E-bay of kapaza te verkopen. De laatste jaren begint het me alsmaar meer tegen te steken. Vooral als het gaat om dure geschenken.

We hebben vrijwel alles, en toch ... Terwijl er zoveel mensen in armoede leven, hier bij ons en in de hele wereld. Mensen, die zelfs geen basisvoedsel hebben, laat staan al die variaties die wij hier hebben. We zouden ons bewust moeten zijn van de luxe waarin we baden. Daarom word ik elk jaar maar meer misselijk bij de overdaad aan (dure) cadeaus.

Kan het niet allemaal wat minder ? Wat soberder ? Wat echter ? Is Kerstmis niet eerder 'een gezellig samenzijn met familie' ? De kerstgedachte schiet helemaal zijn doel voorbij. Niet dat ik nu zo'n kerkloper ben, hoor, maar we moeten wel niet overdrijven. Ik vind dat heel de kerstperiode commercieel heel erg opgefokt wordt. Onvoorstelbaar wat er elk jaar weer nieuw op de markt komt. En steeds maar vroeger vind je kerstmarkten in tuincentra. Echt overdreven. Niet te geloven dat er mensen zijn die elk jaar volledig nieuwe decoratie kopen voor hun kerstboom !!!!

1 opmerking:

  1. Je hebt gelijk, Ingrid ! Toen ik vanavond nog even door de koude naar buiten moest, stond ik stil bij het feit dat er nu, in deze bittere koude, ook daklozen buiten moeten overnachten... Ik werd er even stil van... Voor iedereen een Vrolijk Kerstfeest !

    BeantwoordenVerwijderen