Welcome to my scrapworld

Becky Higgins' Project Life

Becky Higgins' Project Life
http://www.beckyhiggins.com/products/

Please link to my site if you copy text or pictures. Thanks.

© Ingrid Poppeliers - http://www.taalcreatief.blogspot.com/

woensdag 21 augustus 2013

De charme van een boek



http://www.femke.co/meer-informatie-over/boeken/
 
Het plezier van een boek is niet te vatten in een paar woorden.  Voor mij moet een boek eerst en vooral van papier zijn, met een leuke kaft eromheen.  E-readers zijn niet echt aan mij besteed, al begrijp ik best dat het handig kan zijn voor onderweg wegens de compactheid ervan.
 
Maar de charme van een boek bestaat er voor mij net in dat ik het kan vastnemen en de bladzijden kan omdraaien.  Naarmate je verder leest, zie je het gelezen 'pak' bladzijden aan de linkerkant toenemen en aan de rechterkant afnemen. Het papier voelen, de geur ervan opsnuiven. Daar geniet ik zo van.
 
Liefst van al lees ik dikke boeken. Daar kan je je zo heerlijk in verliezen en alles rondom vergeten.  Het verhaal en de veelal dieper uitgewerkte personages nemen je helemaal mee naar een andere wereld. Heerlijk vind ik het als karakters herkenbaar zijn of rake uitspraken doen.  Meer dan eens neem ik een foto van een fragment of schrijf ik het op.
 
Toevallig ligt ons huis momenteel vol boeken die volledig of gedeeltelijk gesitueerd zijn in Londen.  'De trage wals van de schildpadden' van Katherine Pancol heb ik net uit.  Nu ben ik bezig in 'Dinsdag is voorbij' van mijn favoriete schrijversduo Nicci French.  Ik lees met de plattegrond van Londen naast mij. Ik ben pas terug van een weekendje Londen met mijn dochter en vind het heel leuk om op het plannetje te zien waar alles zich precies afspeelt.  Mijn zoontje verslindt deze zomer de boeken van Anthony Horowitz. Deze boeken spelen zich ook af in Londen. Heerlijk toch.
 
Als ik lees, heb ik liever geen storende factoren in mijn buurt, zoals pratende mensen, TV of radio.  Maar het tikken van de regen tegen de ruiten of het gefluit van vogels vind ik dan weer heel leuk om me te begeleiden in mijn boek.
 
Bij mooi weer vind ik het heerlijk om buiten te lezen als het rustig is.  Ook op een herfst- of winteravond gezellig onder een dekentje op de zetel vind ik zo gezellig en knus.
 
Tijdens het leesproces hecht ik me aan de karakters maar ook aan het boek zelf.  Als het boek uit is, moet ik altijd even afscheid nemen. Ik neem het nog een paar keer vast, herlees soms wat passages. Natuurlijk ligt er altijd een nieuw boek (of twee, drie) klaar.  Ik mag niet zonder vallen.
Bij een nieuw boek begint het proces weer van voor af aan.
 
Daarom zal ik altijd fan blijven van papieren boeken i.p.v. e-books.  Het is ook minder vermoeiend voor je ogen denk ik. We zitten toch al zo vaak op een beeldscherm te turen.
En een echte page turner doet toch enkel zijn naam eer aan als je de bladzijden kan omslaan. ;-)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten