Kabelbaan Los Pinos / Zip wire Los Pinos (Colombia) |
Kabelbaan Los Pinos (Colombia)
De kinderen van Los Pinos, een dorpje in de Colombiaanse jungle, lachen met de pestkoppen op schoolbussen, want voor hen brengt de reis naar en van school veel ernstiger gevaren met zich mee. Omdat hun dorp van de omliggende gemeenschappen is afgesneden door een ravijn van 365 meter diep, waar je twee uur voor nodig hebt om errond te gaan, reizen de kinderen naar de overkant met behulp van een kabelbaan van 400 meter lang.
Elke morgen arriveren een stuk of tien kinderen bij het lanceringsplatform, gewapend met hun eigen katrol, touw en - heel belangrijk - een stuk hout dat ze als rem gebruiken om niet met een snelheid van 65 km/u tegen de autobanden aan de andere kant te botsen. Kleine kinderen worden in zakken gebonden en aan oudere kinderen vastgemaakt.
Ook circa zestig volwassenen trotseren elke dag de reis en ze vervoeren daarbij vaak bagage. Niemand weet wat het maximumgewicht is dat de kabelbaan kan dragen, maar de bewoners hebben dieren, grote voedingspakketten en zelfs meubels naar de overkant gebracht en de staalkabels zijn niet gebroken. Nog niet.
Los Pinos zip wire, Colombia
Yungas-weg / Road (Bolivia) - Road of Death |
Yungas-weg / Road (Bolivia) - Road of Death |
Deze bergpas staat ook bekend als 'El Camino de la Muerte', ofwel 'de weg van de dood': een bijnaam die u vrij letterlijk mag nemen. Sinds deze 61 kilometer lange weg in de jaren dertig werd uitgehakt en een belangrijke route werd voor vrachtwagens die reizen van La Paz, de hoofdstad van Bolivia, naar de dorpen in de regenwouden in het noorden, zijn er circa 250 mensen per jaar omgekomen.
De weg is ongeveer zo breed als een eettafel lang is - niet ideaal als je probeert met een vrachtwagen door een haarspeldbocht te rijden met een steile afgrond van 900 meter aan de ene kant. Voeg daar talloze landverschuivingen, zware regenbuien en tegemoetkomende vrachtwagens aan toe, en plotseling lijkt de ring rond Brussel zo erg niet meer.
Sinds 2006 biedt een minder gevaarlijke omleiding een alternatief voor de ergste delen van de route. Maar desondanks tonen de gedenkkruisen en bloemen die op onregelmatige afstanden langs de Yungas-weg te zien zijn, dat er nog altijd veel ongelukken gebeuren.
Yungas Road, Bolivia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hussaini brug / bridge (Pakistan) |
Hussaini brug / bridge (Pakistan) |
Hussaini-brug (Pakistan)
Als er iets erger is dan het lopen over een wankele houten hangbrug, dan is dat wel als je daarnaast zijn afgebroken voorloper ziet hangen. Dat is echter de dagelijkse realiteit voor dorpsbewoners in Hussaini, in Noord-Pakistan, die brandhout, gewassen en dieren over de 193 meter lange structuur moeten vervoeren naar hun landbouwgronden:
Enkele jaren geleden tilde een harde windvlaag de oude brug op en sloeg ze naar beneden waardoor de meeste latten braken en onbruikbaar werden. Maar ook de nieuwe brug heeft het niet makkelijk gehad. Door een recente landverschuiving steeg het waterniveau van de rivier de Hunza zodanig dat de brug enkele weken werd overspoeld. De Hunza is ook onder normale omstandigheden geen vriendelijke rivier. Als je van de brug in het water vol stroomversnellingen zou vallen, dan is het met je gedaan.
De plaatselijke bevolking probeert de brug zo goed mogelijk te onderhouden en op te lappen, met stukjes hout, takken - en veel hoop.
Hussaini Bridge, Pakistan
(Bron/Source: Reader's Digest 03/2012)http://www.rd.com/slideshows/the-worlds-most-outrageous-commutes/#slideshow=slide3
Geen opmerkingen:
Een reactie posten