zaterdag 29 oktober 2011

Bad Bank Dexia - de schone schijn van de reclame doorprikt

Een tijdje terug las ik in de Standaard een geweldige column van Tom Naegels betreffende de failliete DEXIA Bank.  Op humoristische, ironische wijze belicht hij het vals gevoel van vertrouwen en geborgenheid die de reclame ons voorspiegelt.  Hierbij enkele fragmenten uit zijn column.

BAD BANK
Dapper is het wel, hoe hardnekkig Dexia reclame blijft maken voor zijn New Family Plan, de eerste lening voor mislukte, uiteengerukte, bijeengeplukte, vergane en nooit ontstane gezinnen.  Je zal maar pas gescheiden zijn.  Je ex stalkt je moeder, de alimentatie ligt hoger dan je loon, je advocaat blijkt Jef Vermassen, je nieuwe lief is jonger dan je oudste zoon en heeft een kind bij diens beste vriend, er dient zich een burn-out aan die alle voorgaande zal doen lijken op een kampvuur waarrond gezongen werd en wie staat er daar opeens grijnzend aan de deur ?  De Bad Bank: Dexia.  'Voor alle fulltime zorgen.  Voor alle samengetelde rekeningen. Voor alle alleen te betalen facturen.' Graaaah !

't Is grappig hoe fake zo'n filmpje plots overkomt.  Je weet dat reclame vals is, dat weet je natuurlijk allang. Maar je merkt het pas echt, als het Leven Gelijk Het Is plots beslist om nog gelijker te worden.  Dan pas zie je de leegte ervan, het mechanische, het holle format.  Mooie, slanke, blanke, nonchalant maar niet armoedig geklede mensen onder de veertig, met een hoger diploma en een beter betaalde baan, die zorgvuldig uitgekozen zijn om eruit te zien zoals u en ik denken dat we er zelf uitzien. 
Warme, begripvolle, zelfverzekerde mannenstem uit het computerbestand vol warme, begripvolle, zelfverzekerde mannenstemmen.  Gescheiden ouders die elkaar niet haten.  Kinderen die giechelen op de trap, terwijl hun vader een huwelijksaanzoek doet aan de stiefmoeder met wie ze geen verziekte relatie hebben.  Bloedmooie alleenstaande man in een kraaknette flat, in een hagelwitte onderbroek, op een bed met verse lakens.  Een hond. Meer kinderen.  Veranda's die eruitzien als restaurants. En je weet: een bank. Betrouwbaar. Op mensenmaat.  Een beetje familie...'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten